Click for Cape Town, South Africa Forecast

Dette var mer eller mindre en to-delt reise. En uke i villmarken og en uke i det urbane. Det startet i Johannesburg og sluttet i Cape Town. Jeg var på safariturer i 4 safariparker og 3 nasjonalparker. Den første var Kruger. Startet grytidlig. Det første vi traff var en hannelefant som var i musk. Den hadde bestemt seg for at den eide veien. Vi rygget unna og føreren/guiden tuttet med hornet. Dette medførte at den ikke var så selvsikker mer, og gikk til side og fant et tre den kunne spise. Vi fikk sett nesehorn, hyener, giraff, bøffel, vortesvin,sebra og forskjellige hjortedyr og løve. Guidene hadde kontakt med hverandre gjennom radioer. Ryktet kom om en løve og vi satt avsted i et tempo som var på nivå med Solberg. Og ganske riktig. Vi fant en hannløve som sløvet i skyggen. På slutten av dagen traff vi en annen elefant i musk. Denne var fast bestemt og ikke å vike for andre. Vi rygget som gale for å komme unna. Omsider kom den til den stien den skulle til.
Etter Kruger tok vi retning mot Swaziland. På grensa mellom Sør-Afrika og Swaziland var vi i en kulturlandsby som var bygd opp som en original Swazilandsby. Her ble vi underholdt med et forrykkende sang- og danseshow. I Zululand overnattet vi i Hluhluwe (utt. slusluvee) og besøk i to nye safariparker. Først var St. Lucien wetlands park. Her var det flodhester og krokodiller det gjaldt. Det var litt kjørlig i lufta så krokodillene uteble. Men flodhester var det nok av. Båtguiden kalte dem studenter. De sov hele dager og spiste hele natta. Passende. Vi så også en mengde med syd-afrikansk fiskeørn og en ørn jeg ikke fikk med hva het. Se bilder. Den neste var Hluhluwe Game reserve. Disse hadde et program for bevaring av hvite neshorn. Det var et voldsomt regnvær. Dette medførte at vi kapitulerte etter frokost. Alt vi så var en krokodille, bøfler, vortesvin, elefanter, sebraer og noen hyener. Egentlig ikke så ille før lunch, men manglet neshornet. Overnattet på
Emdonemi Lodge. Dette var jo en fin opplevelse. De har et rehabiliterings senter for kattedyr. De hadde caracal (lynx), servaler, afrikansk villkatt og geparder. Under matting ble vi med inn i innhegningen til en geopard og cervaler. Hos cervalene kunne vi klappe en av dem. Ordentlige pusekatter.Cervaler er en kryssning mellom leopard og lynx, en gaupe. Ellers bodde vi her i en park. Vi hadde vortesvin, hjortedyr og sebraer rundt husene. Det var også en del slanger, selv om vi ikke så noen. Vi måtte derfor passe på å gå på den hellelagte stiene og ikke trå i graset.

Vi tok fly fra Durban til Port Elizabeth. Her reise jeg til Addo Elephant National park. Her var det veldig mange elefanter. Vi gikk til et gjemmested hvor vi kom helt inn på vannhull de brukte. Ellers så vi vortesvin og kudu. Port Elizabeth hadde de en lang fin strand og skulle være en fin ferieby. Eneste problemet er her som andre steder. Det er risikofylt å bevege seg ut til fots etter mørkets frembrudd på grunn av høy kriminalitet. Man er forvist til det hotellet har å by på, hvis man ikke har bil.På bussturen videre mot Cape town var vi innom Tsisikanna nasjonalpark og så klippegrevling som er i familie med elefanter. Ellers ble de tid til noen besøk på vingårder. Vinen er billig her. Vi kjørte mye med buss og vi passerte mange dårlige boligområder. Vi skulle vært en tur i en Township, men den ble avlyst på grunn av busstreik. Tok noen bilder fra bussen av noe triste boligområder.

Vel fremme i Cape town dro jeg til Kapp det gode håp, samt Boulder bay med afrikanske pingviner. Det ble også en båttur til Duiker island for å se på seler, samt Tabel moutain for å se på utsikten. Det ble også tid til en tur til Robben Island. Også her var de risikofylt å bevege seg ut etter mørkets frembrudd. Her i Cape Town hadde de et område som heter Waterfront, litt som Aker brygge. Her kunne man gå rundt trygt. Det var en rekke restauranter, butikker og puber her. Det var også noen museer og et akvarium som faktisk var bra. Eneste man må huske er å ta taxi tilbake til hotellet. Taxi sjåførene er heller ikke blant de mest ærlige. De prøver som regel å lure deg.

Prisnivået er generelt lavt. Vin på restaurant kommer på fra 60kr. pr. flaske. Ølet koster fra 12 kr./0,5 liter. Sydafrikanere er generelt hyggelige og servicevennlige. Litt trist at man ikke kan gå fritt om kvelden. Landet er veldig vakkert. Flere steder lignet litt på Norge i naturen, men det var pinjetrær og ikke gran. En ting skilte seg sterkt ut fra Norge. Det fantes ikke søppel eller papir langs noen veier. Uansett hvor vi var så var det pent og rent. Skal helt klart tilbake til Syd-Afrika, men tror jeg dropper den urbane delen. Litt tryggere med villdyr rundt huset enn kriminelle.