Click for Hurghada, Egypt Forecast

Juni 2014 Prøver El Gouna igjen. Ingen endringer siden i fjor for byen. Men masse turister denne gangen. Det er jo hyggelig for Egypterne. Emperor har nedlagt kontoret i Hurgada og kjører kun turer fra El Gouna. Det betyr stor trafikk og overfulle båter. De har også mistet noe av evnen til å organisere. Det begynte med at de glemte å hente meg første dag. Jeg tok taxi til senteret , som de deler med et annet selskap. Her hadde de ikke fått beskjed om meg engang. Men jeg kom med. Båtene var så fulle at det ikke var plass til alle utstyrs kassene under setene. De baserte seg også mye på egyptiske DM. Vi fikk en som svømte så fort at vi mistet han etter få minutter. Han så seg heller ikke tilbake. Således merket han ikke at han faktisk svømte alene. Vi antydet dette til han et par ganger, uten at det hjalp. Jeg klage derfor til dykkelederen fra England og sa til den Egyptiske DM at jeg ikke ville dykke med han mer. Vi dykket etter dette på steder hvor de som hadde AOWD eller høyere kunne dykke for seg selv. Emperor hadde heller dårlig kontroll over hvilke utstyr som skulle av båten. Min kasse ble gjenglemt siste dag før båten dro videre. Så jeg måtte tilbake neste morgen for å hente utstyret mitt. Generelt tror jeg Emperor nå har et problem i El Gouna. Alt rotet og mye bruk at Egyptiske DM gjør at de har nærmest en Egyptisk organisasjons kultur. Man kan lure på om de har økonomiske problemer. Det var i tider ingen europeiske DM på båten. Oppropet etter dykk ble merkelige. De greide ikke å uttale navnene riktig, alle med navn som begynte på en bokstav ble en lik gryntelyd. Vi svarte i hytt å pine. Men dette har med (manglende) sikkerhet å gjøre. Jeg kommer i vertfall ikke til å bruke dem igjen. Nå har jeg dykket med Emperor mer enn 20 ganger. Derfor ble jeg meget skuffet over dette rotet og dårlig organisering.

Juni 2013. Etter at det i perioder har vært vanskelig å reise fra Norge til Egypt ble det mulighet for å komme til Hurgada. Valgte El Gouna denne gangen. Har ikke vært her siden 2000. Byen har vokst og det var nå mer enn nok av spisesteder. Var også noen sportsbarer. Prisnivået her ligger nok litt høyere enn i Hurgada. Men det er stille og selgerne er ikke pågående. Faktisk var det vanskelig å finne dem i perioder. Stendene var fine og langgrunne. Dykket med Emperor igjen. Dette fungerte bra og fikk 3 dykk på Careless reef samt vrakene  Carnatic og Giannis D.

Mai 2010. Etter å ikke ha dykket her på 3 år tenkte jeg å prøve igjen. Skulle egentlig på ny safari, men av forskjellige grunner ble det ikke noe av. Tenke å prøve Colona denne gangen. Hyggelige mennsker der også. Eneste negative jeg vil bemerke er at de muligens kunne gitt bedre informasjon (ikke briefingen). Vi fikk den etter hvert som vi lærte. Har over 100 dykk i området så det var fint å dykke med noen jeg ikke hadde dykket med før. De reiste til steder jeg faktisk ikke hadde dykket før. Stor skuffelse var Abu Ramada. Her var det mye mindre fisk. Plastikk haien var også meget slitt. Men vi fikk sett delfiner, Napoleonfisk, krokkodil fisk og noen murener.

Oktober 2007. Dykket igjen med den samme gjengen. Været var stort sett veldig bra. Dykket på de kjente stedene. Delfinene var ikke å se. De hadde denne gangen satt ut en stor plastikkhai i vannet ved Abu Ramada. Den er plassert på en stor plastikk kniv. Greit foto objekt, men ikke mer enn det. Så lite til blekksprut, men derimot så vi Napoleonfisk ved flere anledninger. Dette var i høysesongen, men det gikk allikevel veldig greit på flyplassen. Spesielt når vi reiste. Startet litt tidlig fra hotellet for å være sikker, men endte med å vente nesten 3 timer på flyet. Det var veldig mange fra Sverige og Norge her nå. Det gikk faktisk 3 fly mer eller mindre samtidig fra Gardermoen.

Mai 2007. Etter å ikke ha vært her på et år, så jeg vel ikke så mange forandringer. Det bygges fortsatt mange flere hoteller og bolighus. Easy Divers var blitt mer Oxygene, men ingen skandinaviske gjester på de 2 ukene jeg var her. Det var veldig varmt i været. Delfinene var tilbake på på Fanous. Ellers var vi heldige og fikk sett eagel ray. Gresset ved Marsa Abu var borte og det var sjøhestene også.

Mai 2006. Denne gangen ble jeg i 2 uker og fikk 18 dykk. Første dag dro vi til Safaga. Det første dykket var på en ferge som sank i 1991 som het Salem express. Det som var spesielt er at det forsatt er døde personer inne i vraket. Man regnet med ca. 100 personer. Vi kunne derfor ikke svømme inn i selve vraket, men vi kunne titte ned i noen luker. Rundt vraket svømte tunfisk og det var generelt mye fisk her. Tilbake i Hurgada hadde vi mange bra dykk. På Aruk Gigi fikk vi selskap av 15 delfiner. Vi kunne også se sjøslange på Marsa Abu Galawa og vi så store potatocods på et par dykk. Denne gangen var vi tydligvis i parringssesongen for blekksprut. Vi kunne på flere dykk se hvordan de kurtiserte. Vi så også noen store sjøhester ved Marsa Abu Galawa. De var sorte og relativt lette å se i det lyse gresset. Fint bilde i fotoalbumet. Dykker forsatt med Easy Divers da jeg liker deres dykk først, betal senere ordning. Ikke er dem dyre heller. De har nå fått en ny avtale partner, nemlig Oxygene fra Sverige. De hadde fått en svensk instuktør og vil satse mer på scandinaviske turister.

Oktober 2005. Var tilbake for en uke. Hadde 10 dykk. Været er bra, men litt vind. Dykket på de samme stedene. Denne gangen så vi en stonefish som spaserte på bunnen. De beveger seg ikke spesielt fort. Fore første gang så vi ikke delfiner på Fanous east.

Var tilbake i mai 2005. Været var behagelig og vi hadde lite vind. Dykket igjen på Fanous east og delfinene skuffet oss ikke denne gangen heller. Vi så dem i vannet før vi gikk i og de besøkte oss mange ganger. Sikten kunnet vært bedre så jeg fikk "sne" i bildet. Eller hadde hadde et bra dykk på Marsa Abu Galawa. Stonefish pleier å være vanskelige å finne. På dette stedet lå det 5 stykker på en stor stein under båten. Fikk mulighet til mange bilder. I tillegg kom det en blekksprut som slo seg til i den sammen steinen.Det er fantastisk å se hvilke kamuflasjeegenskaper de har. I det ene øyeblikket ser de fulstendig ut som steinen eller korallene de gjemmer seg i, for så å forandre seg til en blekksprut når den skjønner at den er oppdaget.

Reiste tilbake hit i julen 2003. Det ble bare en dag med dykking. Denne gangen dykket jeg med Easy Divers. Vi dykket på Abu Ramada. Dette er et av mine favoritsteder. Vi så krokodillefisk, samt flere murener og bluespot stingray. En av murenene lot seg villig bli klød bak øret av dykklederen.Sikten var desverre ikke den beste på grunn av sterk vind. Har etter dette vært der et par ganger i 2004. Dykket begge gangene med Easy Divers. Litt greit å dykke med dem. Du betaler ikke noe på forskudd , men venter til du er ferdig med dykkingen. De bruker også veldig store båter. Er litt behagelig på bølgete dager. Jeg var der i april og november. Begge gangene så vi delfiner som dykket med oss.

Reiste hit i oktober 2000. Det er veldig mange dykkesentere å velge mellom her. En bok jeg leste før jeg reiste antydet mere enn 70 sentere. Jeg vil ikke protestere. Jeg bodde utenfor selve Hurgada i en by som het El Gouna. Dette var en kardemomme by med eget sykehus, postkontor, bank og "politi". Alle egyptere som reiste inn i byen måtte ha arbeidstillatelse ellers måtte de forklare hva de skulle og deres legitimasjon ble lagt igjen i vaktbua på reisen inn. Den kunne så hentes tilbake under utreise. Bagasjen til egyptere ble om nødvendig gjennomsøkt. Rundt byen var det en kanal. Trolig uten krokodiller. Byen var således helt isolert mot Egypt`s virkelighet. Reisen inn til sentrum tok 30 min med buss. Ellers vil jeg absolut anbefale de som ikke har vært i Luxor til å gjøre dette. Reisen starter grytidlig , men er vært det. Jeg reiste ikke denne gangen , da jeg har vært der før.
Det var dykkesentere som arrangerte turer fra El Gouna, men de var vesentlig dyrere enn i Hurgada.
På forhånd hadde jeg funnet et dykkesenter gjennom internet som jeg syntes så bra ut. Dette var Sun Shine Diving Center. Lokalet deres lå litt bortgjemt ved postkontoret i Hurgada. Bussen stoppet foran døra deres. De hadde en stor fin båt som var vel egnet til dykking. Når jeg var der hadde ikke dykkesenteret noen egne dykkledere tilgjengelig. Jeg måtte derfor dykke med dykkledere fra andre dykksentere som ikke disponerte egen båt. I alt hadde jeg 12 dykk med 4 forskjellige dykkledere. Alle utenom 1 var bra.

Vi dykket på steder som Sabina Garden, Small Giftun, Shabb Abu Ramada (Aquarium), Fanadir, Abu Ramada (shark point), Fanous og Shaabuhr Umm Gammar. På det sist nevnte stedet kunne vi se hai, mest sansynelig black tip. Det dykket jeg likte best var nok Shabb Abu Ramada (aquarium). Her var det mest fisk i alle mulige farger. Det blåste stort sett hver dag. Det gjorde at vi måtte finne steder som vi kunne avslutte dykket på et rolig sted. Det var stort sett mange murener å se på alle dykk. Vi så noen blekksprut, krokodil fish og Blue spot stingrays, men ingen skilpadder. Murene var for det meste på 2,5 meter, større blir de ikke. Vanntempraturen lå på 25 grader. Sikten var mellom 20 og 30 meter med unntak av 1 dykk som sikten kun var 10 meter.